Kaizen binnen maintenance

Geen grote verbeterprogramma’s, maar eenvoudig en snel optimaliseren.

Kaizen is een gestructureerde methode om relatief eenvoudige verbeteringen snel te identificeren en te implementeren. Kaizen komt uit de LEAN-filosofie en betekent letterlijk “verbeteren of ten goede veranderen”. Ook binnen asset management heeft het zijn waarde door de jaren heen bewezen. Kaizen Events zijn kleinschalige, korte termijn brainstorm- en implementatiesessies voor specifieke situaties waar deze gestructureerde methode wordt toegepast.

Een kleine greep uit enkele problemen waar onze klanten wel eens tegen aan lopen:

  • De rollen en verantwoordelijkheden binnen de maintenance afdeling zijn door de tijd heen vervaagd.
  • Er liggen te veel administratieve taken bij de Werkvoorbereiders en Maintenance Engineers waardoor ze niet toekomen aan hun reguliere werkzaamheden.
  • De overdracht van nieuw afgeronde projecten naar de maintenance afdeling is niet duidelijk, waardoor onze documentatie en preventieve plannen niet actueel zijn.

Wat is het doel van een Kaizen Event

Een Kaizen Event streeft ernaar om eerdergenoemde problemen in een relatief kort tijdsbestek op te lossen met een gestructureerde aanpak. Door de PDCA-cirkel toe te passen, wordt verspilling uit het proces gehaald en blijft de organisatie continu verbeteren.

Hoe werkt een Kaizen Event

Een groep afgevaardigden uit het proces behandelt een probleemstelling in uiterlijk 5 dagen onder begeleiding van een facilitator. Een Kaizen Event bestaat standaard uit 12 stappen, waarbij de huidige situatie in kaart wordt gebracht en geanalyseerd. Vervolgens worden alle overige stappen doorlopen om een gepaste oplossing te selecteren, testen, implementeren en te borgen.

Wat is uw ervaring met Kaizen? Wat vond u wel en niet goed werken aan deze methodiek? Laat het ons weten en neem contact met ons op.